lördag 4 maj 2013

Äggmjölk

Har gjort min första äggmjölk idag. Tyckte först att det smakade ok, men ångrade mig sedan och känner mig nu smått illamående.. kan bero på att jag var dum nog att testa att smaksätta hela skiten med kardemumma trots att jag inte klarat av den smaken sedan jag kräktes av en vaniljshake smaksatt med kardemumma för flera år sedan..
Försökte dölja smaken genom att ösa i kanel, men det hjälpte inte.. :-(
Vet inte om det kan vara så gott i kaffe, men å andra sidan vande jag mig vid smaken av sojamjölk så..
Recept för den som vill prova
(detta är helt mejerifritt och noll kolhydrater, finns recept med grädde också, men då kan man väl lika gärna ha grädde i kaffet, lär ju vara godare..)
6 msk fett (tog kokosolja)
2 ägg
2,5-3 dl kokande vatten
1,d-2 dl kallt vatten
Mixa fett och ägg till en smet, häll över kokande vatten och fortsätt samtidigt mixa i minst en minut. Gör samma sak med det kalla vattnet.
Det kokande vattnet tillagar ägget och de kalla vattnet ger en jämnare, lenare dryck.
Smaksätt med valfri smak - obs, undvik sådan som ger dig kväljningar eftersom det då kan vara svårt att objektivt bedömma om drycken är god eller inte..
Jag klarade bara att dricka halva, den är mättande..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar